Ett jobbigt beslut..

.. nu vill jag ha just din åsikt både i akilles läge och i en hunds läge..

Idag var jag och träffade en tjej som gör laser behandlingar och något som kallas för Life bahndling, där dom scannar igenom hela hunden och kan se stress m.m. detta kommer från USA och har hjälpt många av hundarna hon har hjälpt.

Varför A behöver hjälp är för att han är stressad vilket var det första hon sa och jag har sagt hela tiden.. Han har även för 3veckor sedan bitit en kille i benet (bara bita sen släppa) och i fredags gjorde han ett ordentligt utfall mot en tjej när min kompis var ute och igår gjorde han ett räjält språng mot en gubbe när han var lös och hade jag itne stoppat honom vet jag faktist inte vad som hade hänt..

Just nu rinner tårarna, jag vet inte vad jag ska göra..

Behandla och hoppas på det bästa, behandlingen sker då om två veckor, men kan jag vänta så länge? Jag orkar helt ärligt inte det när han är i detta tillstånd.. Efter en behandling bör en till göras och troligtvis sedan laserbehandling ca 1gång i månaden.. Han har gjort utfall och bitit människor, hur pass kommer det sitt kvar?

Vem kan tänka sig ta an en sådan hund? Detta beslut måste jag ta inom några dagar för hans skull, men hur ska jag kunna leva i 2veckor i ovisshet och osäkerhet med min hund att inte kunna gå på promenad utan att veta att han KAN hoppa på nästa som går förbi?

Jag vet inte så mycket tankar och frågor..
Skriv gärna för och emot för jag behöver mer tankar både dåliga och bra för att komma fram till rätta beslutet..

Tjing / S

Kommentarer
Postat av: Nina Jilla Viska

huvva gumman ! fördelarna är juh att du eventuellt kommer få en hund som lugnar sej, en livskamrat du redan älskar, . men så är de jjuh som du säger, att vilken seriös människa tar över en sådan omlaceringshund? hur mkt kommer han att eventuellt hinna föra över på Z? & hur mkt bättre kommer han ens att bli? Akilles är en jävligt härlig hund, men i väldigt dåligt skick. ur hans synvinkel då så måste de vara hemskt jobbigt att gå runt med dom känslorna han måste ha i kroppen varje dag. klart att livet lyser upp ibland å han kan leva ut. men känslorna innom han ligger ändå där å pyr. att dom har börjat slå över så han känner att han inte kan hantera dom å måste bita måste vara ännu tyngre. han behöver nog en väldigt drastisk vändning. du har ett tungt beslut att fatta. vad du än bestämmer dej för så kommer du ha en tung tid ett tag framöver. jag avundas dej inte gumman, huvva. men jag finns här dygnet runt för dej.

2010-02-23 @ 10:35:03
URL: http://naijalindberg.blogg.se/
Postat av: steffi

Okej..

Till o börja med då. Hur många av dessa hundar, som hon behandlat, har blivit bättre? Och vad betyder "hjälpt" egentligen..



Så som jag ser det, när vi pratar, så är A en kille som älskar livets alla goda. Men har mycket stress i sig. Magen, mycket flängande eller mycket själv. Kanske känner han aldrig lugn o ro. Och dom gånger han gjort det, har det då kommit något annat som stessar upp..



Jag har ju själv vart med om detta för några år sen, om du minns. Och jag ångrar inte det jag/ vi gjorde. Visst, klart att det finns alternativ. Men en aggressiv hund är en aggresiv hund. Även om det kanske går över (om han blir omplacerad eller får laser) så kan det komma tillbaka när man minst anar det. Och det vet nog både du o jag... :(

Och som Nina skrev; hur mycket kommer han föra över på Z...?



Jag förstår att detta är ett hårt och jobbigt beslut. Men tror du till 150% att lasern kommer hjälpa? Om inte skulle jag inte göra den..

Och om du tror att den hjälper- vad är din plan då?- :Behålla honom -får han då leva samma liv som nu, de vill säga mycket ensam eller ofta borta?

:Eller fortfarande göra en omplacering och i förhoppning hoppas att han får ett lugnt fortsatt liv..



Jag kan inte bestämma åt dig... Men jag vet vad jag skulle göra om jag inte litade på hunden eller behandlingen.



Stor Kraaam och puss från mig o Jim! <3

2010-02-23 @ 19:53:52
URL: http://lillafiffilina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har själv en hund som var aggressiv och stressad som gick på både hundar och människor. Jag tog hjälp av en man som har arbetat med problemhundar i 39 år och det hjälpte verkligen! Jag tror till 100% att din hund går att hjälpa så ge inte upp!!

2010-02-24 @ 08:21:32
Postat av: Denice

Ursh jag blir så förbannad när jag läser era kommentarer och vissa delar av blogginlägget!!!

Nej jag måste säga och jag skiter i om jag klampar nån på tårna nu!! Så pass länge jag har jobbat med hundar och då såkallade PROBLEM hundar som i själva verket är hundar vars ägare/människan förstört vet jag att Akilles INTE är en svår och elak hund! Jag har sagt det förut och jag säger det igen Akilles är en hund som är lätt att tyda att han mår dåligt är ett faktum MEN det är inte för att han är ÖVERDRIVET mycket stressad, eller för att han har ont, eller dålig mage! I grund och botten är han en Schäfer med olater som gått överstyr! Han är en otroligt trevlig hane som kan gå hur långt som helst med rätt förare och rätt hem! Att ta bort en FRISK hund är ALLT annat än okej och jag blir väldigt upprörd när jag läser steffis kommentar om att du tagit bort (vad jag uppfattade det som) en hund som var aggresiv och vems fel är det att hunden är aggresiv JO MÄNNISKANS/ÄGARENS!! ursh det bara kokar inom mig!! INKOMPITENTA IDIOTER!!!

Att människan har fått privilegiumet att kunna avsluta ett liv innnan naturens gång är något man ska ha väldigt stor respekt för, Människan har INGEN rätt att spela nån jävla martyr / hitler!

Jag har jobbat med hundar som setts omöjliga och idag är dom alla bra eller en bra bit på vägen! Det hanldar om att orka ta tiden på sig att lösa ett problem! Vad gäller dessa laserbehandlingarna så är det med största säkerthet BULLSHIT och innnan denna teknologi blev påkommen var det människan som jobbade med stressen på hundar och många lyckades!!

Och när det kommer till Z och vad han tar efter är det helt upp till Sandra och är du en bra ledare kommer du lyckas med Z oavsett!! Jag är medveten om att det inte alla gånger funkar, och att det ibland skär sig mellan hund och ägare och det är sånt som händer, men då är inte avlivning den rätta lösningen utan en omplacering!!! Sen Steffi?!! Att hundar är rovdjur vet nog förhoppningsvis alla och alla rovdjur kan när som helst vända sig upp mot sin ledare, men det är upp till en själv att kunna leda sin hund in på rätt banor!! Nej jag skulle aldrig avliva en hund om det inte vore för att hunden hade för ont eller var för skadad fysiskt! Och att välja den så kallade "lättare" vägen är enligt mig ren och skär lathet URSH!!

Ni får ursäkta men jag klarar inte av att man leker med liv hur som helst!! / Denice

2010-02-25 @ 14:37:42
URL: http://alickra.blogg.se/
Postat av: Emelie

Nä nu måste jag lägga mig i disskusionen ang laserbehandlingarna. Det kan jag säga har räddat livet på min hund!! Så kom inte och tala strunt om det. Sen om det är det Akilles behöver vet jag inte.

Att sen säga att innan teknologin så hanterade man stressen....ska man säga så ang cancer och sånt också då eller. Att ta hjälp av teknik och forskning är väl aldrig fel, eller?

Den största anledningen till att hundar visar aggressioner är smärta och stress. Uteslut det innan man jobbar med själva problemet. Man ska ALDRIG fixa symtomen utan att man fixar orsaken!! Annars akn man f-n jobba ihjäl sig då symtomen kommer tillbaka eller kommer i utlopp av andra beteenden.

2010-02-26 @ 00:13:25
Postat av: Sofie

Jag håller 100% med Denice!! Det känns som om de andra två tycker att det vore lättast att bara avliva eller omplacera denna snygga schäfer kille vilket jag tycker är helt och hållet idiotiskt tänkande! Som Denice säger, de är enbart lathet!!Det verkar som att Akilles är en rekohund som har hamnat i en ond cirkel och lösningen är knappast att avliva honom. Skyll inte allt fel på hunden för de är knappast hans fel!

2010-02-26 @ 06:59:03
Postat av: steffi

Hade inte tänkt o skriva nå mer ang detta. Men nu blir jag lite sur.

Här ber Sandra om att få en åsikt. Hon ber inte oss BESTÄMMA vad hon ska göra. Jag vet hur mycket Sandra arbetat med Akilles. Det är ju inte som att jag säger "äh, skit i hunden, avliva honom bara"

En hund som lider av stress/aggresivitet kan vara sjuk oxå! Och då spelar inte laser, träning eller nå annat någon roll. Där måste man ju prata med en vet o se va dom säger. Är det kostnader uppåt skyarna och man inte har råd, eller att man inte vet om detta hjälper kanske man inte har något val att ta bort hunden. Alla hundar är inte friska.

Nu vet vi inte vad Akilles fall är. Men jag vet iaf att Sandra är inte LAT! Hon är den mest effektivaste människa jag känner! Hon skulle ju inte bara avliva för att hon inte orkar ta itu med det.

Inte jag heller.. Och inte ni andra heller.

Och med lasern, jag säger inte att hon ska strunta i den!

Och det jag skrev har jag skrivit utifrån vad jag o sandra pratat om! Säger hon till mig att han är stressad, mycket själv osv. Ja, då utgår mitt svar ifrån det!!

Och kom inte o säg att man är lat bara för att man tar bort en hund! För ingen (denice) vet vad jag har gått igenom när jag tog bort våran hund som va aggresiv!

Kom oxå ihåg att det är inte alltid människans fel! Finns sjuka hundar, som det finns sjuka människor. (ex cancer)

För så som ni skriver det så är Sandra som är denna inkompetenta idioten för att hon inte vet hur hon ska göra... Och så ä rju inte fallet.

Känner hon att hon inte kan lita på sin hund (visst man kan inte lite på alla hundar till en viss del) så kanske hon inte känner fö ro omplacera honom. Man vill ju inte "ge" bort en hund och kankse ständigt oroa sig om han gjort något eller inte. Och ja, jätte härligt om han inte gör någon dumt!!

Så jag tycker att ni ska läsa igenom det jags krivit igen, för jag säger aldrig att hon ska ta bort honom bara för att!!!!

Nu tänker jag inte diskutera detta mer i Sandras blogg. Är det någon som är iver att fortsätta är ni välkomna att skirva direkt till mig istället!

2010-02-26 @ 10:40:54
URL: http://lillafiffilina.blogg.se/
Postat av: Denice

- Emelie! Jag är inte emot forskning som leder till ett botemedel mot cancer och andra sjukdomar! Har aldrig vart det heller! Men att jämföra stress och cancer känns överdrivet! JAG tror inte att laser kan fixa ett svårt problem, dock är det möjligt att i kombination med träning hjälper! Jag vet själv att massage på hund i samband med träning har hjälpt många hundar!! Sen får du förklara Symptom snacket ditt för i mina öron tolkar jag det åt andra hållet??!!!

- Sofie!! SKÖNT att se att det finns människor som förstår vad jag menar och stöttar hundens rätt att leva trots att människan försvårat för hunden :)



-Steffie!! Jag tänker inte fortsätta debatten på din sida för du har kommenterat här på sandras sida likaså vi andra också! SÅ det rör inte dig utan endast dina skrivna åsikter här i Sandras blogg!

En del av dina åsikter får mig att koka inombords, för dina kommentarer är i mina ögon absurda och patetiska! ATT skriva att man kanske inte har råd då det kan bli "dyrt upp mot skyarna" är INTE en anledning nog! FÖR har man inte råd ska man inte heller ÄGA en eller FLERA HUNDAR! NÄR man köper en hund är det SOLKLART att man är medveten om att kostnader kan uppkomma längs vägen och man ska alltid vara beredd på att lägga ut en hel del pengar på sin hund om inte på vet besök så på ett bra foder en bra försäkring osv. OCH jag är inte rik trots det har jag ALLTID betalat och åkt in vid behov och läkt mina hundar!! Sen att det finns obotligt sjuka hundar som är sjuka FYSISKT som jag skrev innan är det ett previlegium att kunna avsluta ett liv i förtid men man ska inte tro att man har rätten att leka martyr/hitler och avsluta när som hur som när man inte orkar längre!!

Och jag kan inte hjälpa att jag tycker att du inte vet vad du pratar om, när det kommer till Akilles har Sandra gjort rätt "halvtaskiga" försök till att lösa problem, och det är hon medveten om att jag tycker, jag har hjälpt SANDRA så många gånger och planerar att göra det många gånger i framtiden också! MEN varför hon tänkte på avlivning var just att hon inte orkade mer och därav LAT! Sen att hon inte är lat i andra saker är en sak men nu pratar vi om AKILLES, och där finns det brist på kunskaper och orken för att fixa det! Jag är inte elak mot Sandra och kastar ur mig galla på henne jag har gjort och gör allt jag kan för att lösa problemet! Träffade henne senast igår kväll och vi kom fram till en hel del brister osv, däribland att hon är lat, och okunnig när det kommer till Akilles han är INTE STRESSAD och är inte sjuk och har inte ont han är en Schäfer med olater som gått överstyr, Så sitt inte och påstå att du blir sur för att jag hoppar på Sandra!! OCH jag tycker Sandra är en helmysig tjej som förgyller mångas vardag och jag är glad över att ha henne som god vän! Sen din avlivning med dina kommentarer skrivna kan jag inte hjälpas att jag tror att du kastade in handuken för tidigt MEN VAD VET JAG OM DET, kan lika gärna ha fel!! SÅ HA EN TREVLIG DAG ALLIHOPA :) / Denice

2010-02-26 @ 11:43:43
URL: http://alickra.blogg.se/
Postat av: Lotta

Denise och Stephanie: Ni är inte kloka någon av er! Och ha denna debatt på Sndras blogg är hysteriskt idiotisk. Den vill HON inte ha även om hon ber om andras åsikter. Och Denise! Bonita högg mot ett barn. 1,5 cm från ansiktet. Beslutet var ganska enkelt och mitt. Polisen avlivar hundar på plats idag, om hugget hade tagit



Sandra: Du skall vet att vi alla backar upp dig för dom beslut som du tar i livet med dina hundar. För du är en hejare på att lära oss alla andra :o) och du har många stjärnor i himlen för ditt jobb. Jag hoppas för din skull att du "orkar stå ut" tills du vet och inte gör "misstaget" att göra något drastiskt. Kramar i mängder och torka tårarna :o)

2010-02-26 @ 12:16:56
Postat av: Denice

LOTTA!

Tänk va enkelt det hade varit att förklara det!

Så hade missförstånd inte uppstått, vad jag förstod det som var hunden aggresiv och endast det och enligt mig är just det en träningsfråga, men om hunden hade en hjärntumör (alltså skada/sjuk) är det ju en ganska bra förklaring till att hunden fick somna in! Ha återigen en bra dag / Denice

2010-02-26 @ 13:02:46
URL: http://alickra.blogg.se/
Postat av: steffi

Ja, det enda skälet till att jag inte skrev om det är för att sandra visste om det. Och som sagt, jag gjorde mitt svar till det hon berättat för mig. (de vill säga, att han va stressad)

Jag pratade med Sandra idag, är jätte glad för henens och Akilles skull att du vill hjälpa dom hitta ett hem!



O ja, Bonni hade en tumör..



2010-02-26 @ 16:38:38
URL: http://lillafiffilina.blogg.se/
Postat av: Ida

Blev lite chockad över alla kommentarer här, Faktiskt. Tyckte det var till en början intressant och höra andras åsikter men sen blev det bara skit av allt.

Sandra!

Du om någon är helt rätt för en sådan hund som Akilles! Jag hoppas som Lotta att du inte "ger upp" som alla andra här skriver så fint och fult!

Jag tror på dig och din förmåga med hundar. Och jag finns här för dig 24/7 och vad du än bestämmer dig för att göra kommer det bli en jobbig tid. Men jag tror på dig!!! Du är grym!!



Puss och kram!!



vi behöver ses så vi får krama på dig!

2010-02-27 @ 14:27:50
Postat av: en som råkade hamna här

spelar det någon roll om hunden huggit mot ett barn eller vuxen. en hund som bits ska man väl ändå inte behålla.. oavsett vems fel det är så är olyckan redan skedd. Ingen kommer vilja ta hunden efter det som hänt så enligt mig var det ett ganska lätt beslut...

2010-03-01 @ 11:32:29
Postat av: Mïmmmí

Oj vilken hets stämning det var här.

Jag sitter lite i samma sits om Sandra, då min ena hund har bitit människor. Men han har inte gjort det på bra länge nu eller visat några tendenser så jag ska kämpa vidare ett tag till. Men jag förstår om man inte orkar med det heller. Det finns folk som tex Denice som tar hand om omplaceringar som har haft det svårt eller är agressiva. Så dom människorna finns ju, så förhoppningvis hittar Sandra ett vettigt hem för Akilles om hon nu har beslutat att omplacera honom. Om det är ett snabbt beslut lr inte vet jag inte, men har hon fattat det beslutet är det antagligen rätt beslut.



Du som skrev den sista kommentaren tycker jag har fel. Bara för en hund har bitit någon ska den inte avlivas. Den kan ju ha blivit trängd eller reagerat i självförsvar. Allt är inte hundens fel.



Sandra: stödjer dig i vad du än gör, å jag förstår vad du går igenom. Kram

2010-03-02 @ 23:42:41
URL: http://mimsandhershit.blogg.se/
Postat av: Heja Akilles

Jag håller helt med denice. Jag tycker faktiskt att det är ditt fel hur hunden blir och beter sig mot andra. En hund föds inte till att vara stressad eller aggresiv. Det är hur den växer upp. Förmodligen så har denna hund inte fått all den tid och träning denna behöver. Den är förmodligen en ras som kräver stort engageman. Sedan vet jag att du har haft en annan hund innan Akilles, Ace? Och varför så skaffa en till hunn :Akilles? när du redan har en hund att jobba med. Och sen att skaffa dennna lilla nya hund, Z? det tycker iallafall jag är korkat. det kanske vore bäst att jobba med problemet innan man drar in nya. Alkilles har kasnke kommit bakom när den nya Z kommit in? vad vet jag.

Men det jag ville säga är bara att jag tycker du borde lösa problemet med Akilles FÖRST innan du tar in massa nya hundar i ditt liv. Det kasnke slutar på liknande sätt för denna.



Kram.

2010-03-11 @ 11:05:52
Postat av: Sandra

Om du inte kan stå för det du tycker och tänker behöver du inte lämna din kommentar speciellt inte om du uppenbarligen "känner" mig, för det andra så är det lite skrattretande hur någon som inte har en blekaste hur tiden innan Z var och ja jag hade två innan MEN dom hade jag med mitt ex och den första hunden var hans, och han lämnade mig i sticket med båda två och jag var arbetslös min mor hjälpte mig och dom fastnade för varandra och hon fick då ta över honom. konstigt? nej!



När det gäller Akilles så var det fortfarande så att jag hade tänkt på detta innan jag skaffade hund nummer två, jag har slitit i 3år med Akilles utfall mot hundar med hjälp av b.l.a Denice så har detta nu försvunnit och gått över på människor istället. Akilles får precis samma uppmärksamhet som tidigare dock kan han itne följa med till jobbet eftersom han stressar sönder och inte funkar i stora grupper INOMHUS, vilket han inte gjort sedan vi jobbade på dagis för ca 3år sen. Helt uppenbart så kan inte jag ta hand om hans olater längre och det funkar itne för oss och nu har det blivit en ond cirkel, just nu är jag maktlös och Denice har hjälpt mig i alla lägen och gör det även nu. Så nu kommer han få komma till ett nytt hem där han kan få börja om på noll och inte behöver stressa och gå och vara osäker när vi jämnt åker kommunalt som jag alltid gör. bla. jag kan berätta min livs historia med honom om du vill men det skulle bli så mycket och läsa och är det så att du nu inte kan förstå varför så behöver du inte lägga dig i denna disskution.



Mvh Sandra

2010-03-11 @ 16:26:28
Postat av: Heja akilles.

Okej men då förstår jag.

Hoppas allt löser sig iallafall. Varför jag blev så upprörd var bara för att jag själv inte kan förstå hur man har hjärta att lämna ifrån sig sin hund. Men jag har aldrig varit i din situation heller.

Jag hoppas iallafall från mitt hjärta att det löser sig för båda två :)



Kram

2010-03-11 @ 19:40:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0